Vol goede moed gaan samenwerkingspartners meestal van start. Er worden plannen gemaakt en vaak worden de afspraken in een overeenkomst schriftelijk vastgelegd. De kans dat de ander zijn afspraken niet zal nakomen of dat de samenwerking op niets zal uitlopen lijkt klein. Toch komt dit voor en dan wordt het ineens belangrijk wat er op papier staat. Ook kan het zo zijn dat een samenwerkingspartner met pensioen gaat en dat de praktijk moet worden overgedragen. Wat moet er dan geregeld worden en wat moet niet worden vergeten? Hieronder geven wij u vier tips voor het beëindigen van een maatschap of andere samenwerking.
1. Bekijk welke vorm van samenwerking het betreft
Wat allereerst van belang is om vast te stellen is wat voor soort samenwerking het betreft. Vaak volgt dit uit een schriftelijke overeenkomst, maar soms is dit niet duidelijk. Een maatschap bijvoorbeeld ontstaat al als minimaal twee personen beroepsmatig met elkaar samenwerken en ‘iets’ in de samenwerking inbrengen. Zoals geld of hun werkzaamheden. Een schriftelijke maatschapsovereenkomst is geen vereiste. Voor een vennootschap onder firma (een ‘vof’) is er wel altijd een schriftelijke overeenkomst vereist waar de afspraken uit blijken.
2. Bekijk wat er in de overeenkomst over beëindiging staat opgenomen
De vervolgstap is wat er in de overeenkomst staat opgenomen over de beëindiging. Dit verschilt zeer per overeenkomst. In sommige overeenkomsten zijn veel scenario’s uitgewerkt, inclusief de financiële kant van de afwikkeling. Als dat niet het geval is, zullen daar nog afspraken over gemaakt moeten worden. Van belang is natuurlijk wat er gebeurt na de beëindiging; gaan de samenwerkingspartners zelfstandig door met hun praktijk, neemt de ene de praktijk van de ander over of wordt deze overgedragen aan een derde?
3. Stel voor uzelf uw uitgangspunten voor de afspraken vast
Het einde van een samenwerking heeft ook veel praktische kanten. Wat gebeurt er met de telefoonnummers, de praktijknaam en de spullen? Moeten er abonnementen worden opgezegd of overgenomen? Daarom is het van belang te bekijken welke zaken geregeld moeten worden en hoe u dit wilt doen. Neem daarin ook mee welke punten echt belangrijk zijn, en op welke punten u wel wat water bij de wijn kunt doen. Inzicht hierin voor u zelf geeft een duidelijk vertrekpunt voor het overleg met de samenwerkingspartner(s).
4. Leg de afspraken vast
Het is natuurlijk mooi als u in goed vertrouwen hebt samengewerkt en de samenwerking ook op die manier kunt beëindigen, zonder alles schriftelijk vast te leggen. Toch kan het zo zijn dat er na enige tijd onduidelijkheid ontstaat. Bijvoorbeeld als een zorgverzekeraar een controle uitvoert naar dossiers van patiënten die door de vertrokken samenwerkingspartner waren behandeld. In een dergelijk geval is het van belang om terug te kunnen vallen op de gemaakte afspraken en dat er over dergelijke zaken is nagedacht. Vandaar ons advies om schriftelijk vast te leggen welke afspraken u maakt over de beëindiging van de maatschap of een andere samenwerking.
Tot slot
Een beëindiging is dus niet zomaar geregeld, zoals u ziet. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden. Bovenstaande vier tips helpen u op weg, maar zijn slechts het begin. Denkt u erover een maatschap of andere samenwerking te beëindigen of heeft u een samenwerkingspartner die dat wil? De advocaten en juristen van Eldermans Geerts kunnen u de nodige ondersteuning bieden.