Nieuwe NZa-regeling Transparantie zorgaanbieders: wat verandert er voor zorgaanbieders?
Vanaf 1 september 2024 geldt een nieuwe versie van de NZa-regeling transparantie zorgaanbieders. Ten opzichte van de vorige versie is een aantal wijzigingen doorgevoerd, die voor zorgaanbieders relevant zijn. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen en waar moeten zorgaanbieders rekening mee houden?
Regeling transparantie zorgaanbieders
In de Regeling transparantie zorgaanbieders van de NZa is samengevat opgenomen:
- op welke wijze zorgaanbieders hun cliënten en patiënten moeten informeren,
- welke informatie zorgaanbieders aan cliënten en patiënten moeten verstrekken,
- wanneer, op welk moment, zorgaanbieders deze informatie moeten verstrekken en
- dat zorgaanbieders hun cliënten en patiënten niet mogen ‘misleiden’.
In dit artikel op onze website zijn wij op deze informatieverplichtingen uitgebreid ingegaan.
Noodzaak aanpassingen
Volgens de NZa was het nodig een nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders te introduceren. Volgens de NZa ontvangen mensen te vaak ‘onbedoeld zorg die niet wordt vergoed door hun zorgverzekeraar’. Met de nieuwe versie van de Regeling wil de NZa bewerkstelligen dat zorgaanbieders zonder overeenkomst hun cliënten of patiënten actief en aantoonbaar informeren dat het afnemen van niet-gecontracteerde zorg mogelijk gevolgen heeft voor hun vergoeding.
Nieuwe regels over informeren
In de nieuwe versie van de Regeling is – in aanvulling op de overige informatieverplichtingen, die ook in de nieuwe Regeling blijven bestaan – in de kern opgenomen dat de zorgaanbieder:
- de cliënt/patiënt actief en aantoonbaar informeert over de aanwezigheid of afwezigheid van een overeenkomst met de zorgverzekeraar van de cliënt/patiënt;
- de cliënt/patiënt actief en aantoonbaar informeert over de gevolgen van de aan- of afwezigheid van een overeenkomst voor de vergoeding van de zorg door de verzekeraar;
- de cliënt/patiënt voor informatie over de hoogte van de vergoeding verwijst naar de zorgverzekeraar.
“Actief en aantoonbaar”, vóór de start van de zorgverlening
De informatie over de aanwezigheid of afwezigheid van een overeenkomst en de gevolgen daarvan voor de vergoeding, dient ‘actief’ én ‘aantoonbaar’ plaats te vinden, vóór de zorgverlening start.
Actief betekent at de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder, is niet voldoende.
Aantoonbaar betekent dat de zorgaanbieder moet kunnen laten zien dat hij de informatie actief heeft gedeeld. Aan het vereiste van aantoonbaarheid wordt volgens de NZa in elk geval voldaan indien de informatie per post, per e-mail of via het patiëntenportaal aan de patiënt gestuurd wordt. Een aantekening in het dossier lijkt dus niet voldoende.
De informatie dient plaats te vinden voor de zorgverlening start. Volgens de NZa betekent dat dat de informatie moet worden verstrekt voor een declarabele prestatie wordt geleverd en/of een behandelingsovereenkomst tussen de patiënt en zorgaanbieder tot stand komt.
Voorbeelden NZa
De NZa geeft in de Toelichting bij de Regeling voorbeelden, hoe de informatieverstrekking actief en aantoonbaar en tijdig kan plaatsvinden:
“Informatieverstrekking vindt bijvoorbeeld actief en aantoonbaar voor de start van de zorgverlening plaats indien de zorgaanbieder in de afspraakbevestiging een toelichting zet over de contractstatus met de verschillende zorgverzekeraars en daaronder vallende merken en een korte uitleg geeft over de mogelijke gevolgen van het ontbreken van een contract met een verwijzing naar de (zorg)verzekeraar voor de specifieke gevolgen voor de betreffende patiënt.
Indien de afspraakbevestiging per e-mail aan de patiënt wordt toegestuurd, kan worden volstaan met een link naar de webpagina waarop voornoemde informatie beschikbaar is.
Informatieverstrekking via het patiëntenportaal geldt als actief, indien dat tenminste gepaard gaat met een attendering van nieuw bericht.
De informatieverstrekking is ook aantoonbaar indien de zorgaanbieder deze telefonisch heeft gedaan en dit bevestigt per e-mail, per post of via het patiëntenportaal. Het is aan de zorgaanbieder om desgevraagd aan te tonen dat de informatie verstrekt is.
Tot slot
In onze ervaring was en is het voor veel zorgaanbieders een normale gang van zaken om patiënten en cliënten te informeren over de contractstatus en over eventuele gevolgen voor de vergoeding vanuit de zorgverzekeraar. In die zin is het de vraag in hoeverre deze aanpassingen in de Regeling tot veel wijzigingen in de dagelijkse praktijk gaan leiden.
Wel is duidelijk dat de NZa verwacht dat zorgaanbieders méér doen dan enkel informatie plaatsen op de website. De NZa verwacht een daadwerkelijke, actieve inspanning van de zorgaanbieder, die bovendien ook daadwerkelijk te bewijzen (aan te tonen) moet zijn. Het is voor zorgaanbieders wel van belang daar rekenschap van te geven.
Voor informatie over de specifieke gevolgen voor de hoogte van de vergoeding voor de betreffende cliënt / patiënt, is het raadzaam om de cliënt / patiënt te verwijzen naar diens eigen zorgverzekeraar. Niet alleen wordt daarmee voorkomen dat de zorgaanbieder de verantwoordelijkheid draagt indien de patiënt toch minder vergoedt krijgt dan verwacht, ook is de zorgverzekeraar beter op de hoogte van de actuele stand van zaken (bijvoorbeeld ten aanzien van het eigen risico, eventueel wettelijke eigen bijdragen, een eventuele aanvullende verzekering et cetera). Daarnaast is in de NZa-regeling nu ook opgenomen dat een verwijzing naar de zorgverzekeraar beoogd is.