Wetsvoorstel wijziging artikel 13 Zorgverzekeringswet (Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering) ingetrokken

18 september 2024

De afgelopen jaren is meermaals door de regering gepoogd artikel 13 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) aangepast te krijgen. Artikel 13 Zvw bevat het “hinderpaalcriterium”, dat inhoudt dat voor elke vorm van zorg de vergoeding geen feitelijke verhindering mag opleveren voor een gemiddelde verzekerde om de zorg af te nemen van een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. In 2023 is weer een nieuw wetsvoorstel aangekondigd: het wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering. Inmiddels is aangekondigd dat het wetsvoorstel wordt ingetrokken. Is dat goed nieuws voor de zorg?

Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering
In eerdere artikelen (dit artikel uit juni 2023 en dit artikel uit juli 2024) hebben wij al beschreven wat het Wetsvoorstel bevorderen zorgcontractering inhoudt. Belangrijkste onderdeel was de mogelijkheid voor de overheid om in lagere regelgeving voor bepaalde zorgsectoren te bepalen wat de hoogte van de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg in die sector zou worden. Dat zou kunnen indien in die sector “het aandeel niet-gecontracteerde zorg zo groot wordt dat afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit, toegankelijkheid of betaalbaarheid van de desbetreffende vorm van zorg of dat de (transitie naar) passende zorg wordt belemmerd”.

Wetsvoorstel had overwegend negatieve gevolgen voor zorgorganisaties
In het artikel van juni 2023 schreven wij al uitgebreid over de positieve en negatieve elementen van het wetsvoorstel. Positief was dat het hinderpaalcriterium eindelijk in de wet zou worden verankerd, omdat dat op dit moment alleen in jurisprudentie te vinden is. Verder zou er meer duidelijkheid komen over wat dat hinderpaalcriterium nu precies inhoudt.

Dat waren in de kern eigenlijk ook de enige positieve punten van het wetsvoorstel. Het wetsvoorstel zou logischerwijs veel impact hebben op niet-gecontracteerde aanbieders, gelet op de gevolgen voor de hoogte van de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg. Maar ook voor gecontracteerde aanbieders zou het wetsvoorstel gevolgen hebben. Immers indien het alternatief van contracteren (niet-contracteren) geen reëel alternatief meer is, dan heeft een zorgaanbieder feitelijk geen keuze en zou de zorgaanbieder de voorwaarden van de zorgverzekeraar min of meer altijd moeten accepteren, ongeacht wat deze zijn. Een reëel wegloopscenario in de onderhandelingen zou er niet meer zijn, met alle gevolgen van dien voor de onderhandelingspositie van aanbieders.

Wetsvoorstel is ingetrokken

Inmiddels heeft de Minister-President in zijn brief van 16 september 2024 aangegeven dat het wetsvoorstel zal worden ingetrokken. Hieronder een uitsnede uit de betreffende brief.

Al met al lijkt ons dat positief nieuws voor zorgaanbieders, zowel aanbieders die overwegend gecontracteerd werken als aanbieders die overwegend niet-gecontracteerd werken. Wij merkten eerder op dat het sterk de vraag is of de machtsbalans vanwege dit wetsvoorstel niet te zeer (nog meer) zou gaan overhellen naar de zijde van de verzekeraar ten opzichte van de positie van de verzekerde en de zorgaanbieder. Dat is nu voorkomen en dat lijkt ons voor zorgorganisaties (én voor cliënten en patiënten) de belangrijkste winst.

Deel dit verhaal:

Heeft u vragen over dit onderwerp?

Neem dan contact met ons op via:

030-2332218
post@eldermans-geerts.nl

Belangrijk zorgnieuws ontvangen?

Meld u nu aan voor de nieuwsbrief met juridisch nieuws over de zorg.
Aanmelden
  • Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief!
    Wilt u op de hoogte worden gehouden van de laatste ontwikkelingen en veranderingen op juridisch gebied? Via onze nieuwsbrief krijgt u automatisch de laatste nieuwtjes via de e-mail toegestuurd.
  • Inschrijven nieuwsbrief