Waardegedreven zorg en uitkomstgebonden bekostiging

whitepaper-waardegedreven-zorg

Twee zorgverleners zijn actief binnen dezelfde zorgsoort. Beide aanbieders hebben soortgelijke cliënten in behandeling.

  • De eerste zorgverlener staakt het behandeltraject na 10 behandelingen. Enkele weken later komt de cliënt te overlijden.
  • De tweede zorgverlener behandelt een cliënt met dezelfde aandoening in 20 behandelingen, waarna de cliënt genezen is.

In deze situatie lijkt de tweede zorgverlener het behandeltraject beter te hebben uitgevoerd. Alleen in het huidige zorgstelsel komt het echter vaak voor dat er sprake is van een omgekeerde situatie betreffende de beloning. De eerste zorgverlener wordt beloond vanwege een laag behandelgemiddelde. De tweede riskeert een sanctie bij een te hoog gemiddelde. De vraag is of het zorgstelsel gebaat is bij een dergelijk kortzichtig systeem van financiering.

De ontwikkeling richting uitkomstgebonden bekostiging kent rafelranden. Hoe kunnen we benchmarks en prestatiebekostiging in goede banen leiden? Vraag onze whitepaper aan.

Laat uw gegevens achter en ontvang de whitepaper in uw mailbox.

Inschrijven nieuwsbrief

Specialisten over dit onderwerp

Gerelateerde items