Eerder schreven wij een artikel over de zorgplicht van zorgverzekeraars. In het kader van deze zorgplicht dienen de zorgverzekeraars ook te borgen dat sprake is van tijdige levering van zorg. Dat betekent dat zorgverzekeraars minimaal de tijdigheidsnormen en bereikbaarheidsnormen in acht moeten nemen, onder meer bij de contractering van zorgverzekeraars. Door de NZa zijn verschillende tijdigheidsnormen opgenomen in de Beleidsregel toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw (TH/BR-025), die in onderstaande tabel zijn gepresenteerd:
Electieve basiszorg
Zorgsoort | Tijdigheidsnorm en bereikbaarheidsnorm |
Mondzorg | – Zorg moet binnen een reistijd van maximaal 45 minuten bereikbaar zijn voor burgers.
– 80% van de burgers moet binnen 30 minuten een mondzorgaanbieder kunnen bereiken. – Toegangstijd tot mondzorg bedraagt maximaal 3 weken. – Wachttijd op behandeling bij mondzorg bedraagt maximaal 3 weken |
Huisartsenzorg | – Huisartspraktijken moeten tijdens kantoren voor gewone telefonische oproepen binnen 2 minuten drempelloos bereikbaar zijn
– Toegangstijd tot huisarts bedraagt maximaal 3 werkdagen en 80% moet binnen 2 werkdagen terecht kunnen |
Apotheek | – Toegangstijd tot apotheek bedraagt maximaal 1 werkdag. |
Paramedische zorg (zoals logopedie, fysiotherapie e.d.) | – Toegangstijd tot paramedische zorg bedraagt maximaal 1 week. |
Verpleging en verzorging | – De wachttijd voor verpleging bedraagt maximaal 6 weken en 80% moet binnen 4 weken terecht kunnen
– De wachttijd voor verzorging bedraagt maximaal 13 weken en 80% moet binnen 8 weken terecht kunnen |
Geestelijke gezondheidszorg | – Toegangstijd bedraagt maximaal 4 weken en 80% moet binnen 3 weken terecht kunnen
– Wachttijd op diagnostiek/indicatiestelling bedraagt maximaal 4 weken en 80% moet binnen 3 weken terecht kunnen – Wachttijd op behandeling in de GGZ (extramuraal en semimuraal) bedraagt maximaal 6 weken en 80% moet binnen 4 weken terecht kunnen – Wachttijd op behandeling in de GGZ (intramuraal) bedraagt maximaal 7 weken en 80% moet binnen 5 weken terecht kunnen |
Medisch specialistische zorg | – Toegangstijd bedraagt maximaal 4 weken en 80% moet binnen 3 weken terecht kunnen
– Wachttijd op diagnostiek/indicatiestelling bedraagt maximaal 4 weken en 80% moet binnen 3 weken terecht kunnen – Wachttijd op poliklinische behandeling bedraagt maximaal 6 weken en 80% moet binnen 4 weken terecht kunnen – Wachttijd op klinische behandeling bedraagt maximaal 7 weken en 80% moet binnen 5 weken terecht kunnen |
Acute en subacute zorg
Zorgsoort | Tijdigheidsnorm en bereikbaarheidsnorm |
Acute mondzorg | Zorg moet binnen 1 uur worden geleverd; reistijd maximaal 30 minuten |
Subacute mondzorg | Zorg moet binnen 24 uur worden geleverd; reistijd maximaal 30 minuten |
Acute huisartsenzorg | Huisartsenpraktijk en huisartsenpost moeten voor spoed binnen 30 seconden telefonisch bereikbaar zijn. Bij spoed moet de huisarts binnen 15 minuten bij de patiënt kunnen zijn. |
Spoedeisende hulp | Reistijd maximaal 45 minuten |
Ambulancezorg | Ten minste 97% moet binnen 15 minuten responstijd bereikt kunnen worden. Onder normale omstandigheden moet in ten minste 95% van de A1-meldingen een ambulance binnen 15 minuten na aanname ter plaatse zijn |
Acute verloskunde | Zorg moet binnen 45 minuten per ambulance beschikbaar zijn. Binnen 30 minuten na vaststelling van de diagnose moet de benodigde medisch specialistische hulp worden gestart. |
Daarbij wordt onder ‘Acute zorg’ verstaan zorg die moet worden verleend in situaties waarin er zonder acuut ingrijpen gevaar bestaat voor overlijden of onomkeerbare gezondheidsschade. Acute zorg wordt ook wel spoedzorg genoemd. ‘Subacute zorg’ betekent urgente zorg waarvoor de zorgverlening wel een paar uur maar niet veel langer kan wachten. Subacute zorg wordt ook wel dringende zorg genoemd.