Samenwerken in de zorg
Samenwerken in de zorg is een belangrijk aspect. Door samen de juiste doelen op te zetten kan samenwerken van toegevoegde waarde zijn. Denk hierbij aan het delen van kennis, delen van successen en de terugkoppeling die kan worden gegeven wanneer er ontwikkelingen in de markt plaatsvinden. Zie ook onze pagina Samenwerken in de zorg: een 6 stappenplan
Voordelen van samenwerken
- uitwisselen van better and best practices
- bedingen van inkoopvoordelen
- taakherschikking bij verlieslatende maar wel noodzakelijke taken
- afstemming tussen disciplines rond een patiënt
- communicatiekanaal richting verzekeraars en gemeenten waar het gaat om een eenduidig beleid voor inkoop en uitkomstmeting
- delen van big data
- verlagen van transactiekosten, bijvoorbeeld door gezamenlijk advies te vragen over onderwerpen die voor iedereen spelen.
Mededingingsrecht
Mededingingsrechtelijk is dit goed te organiseren, maar het is wel goed de grenzen te kennen, maar ook te verkennen. Voor marktwerking blijft voldoende ruimte en dat is ook goed. Elke organisatie zal nu eenmaal effectief en doelmatig moeten werken en daarop afgerekend worden. Meer informatie leest u hier over onze expertise pagina over mededingingsrecht.
Integrale zorg / ketenzorg
Een bijzondere vorm van samenwerking is samenwerking via integrale zorg of ketenzorg. Soms bestaat er grote behoefte aan om de zorg rond de patiënt beter te organiseren. In die situatie staat niet de zorgaanbieder / instelling centraal, maar de patiënt. Om daar invulling aan te geven komt steeds meer aandacht voor integrale zorg of ketenzorg, waarbij gedacht kan worden aan zorgpaden rond diabetespatiënten of COPD-patiënten. Er is een loket en die regelt vervolgens bij verschillende disciplines de zorg. Hierdoor verandert ook de positie van de integrale zorg / ketenzorgaanbieder. Deze is niet alleen zorgaanbieder richting de patiënt, maar ook zorginkoper bij de disciplines die worden ingeschakeld. Dat levert mededingingsrechtelijk vaak uitdagingen op.
Als kantoor zijn wij betrokken bij verschillende initiatieven rond de ketenzorg en integrale zorg en weten wat daarbij komt kijken, welke problemen zorgaanbieders daarbij ontmoeten en op welke wijze die problemen kunnen worden opgelost. Het Integraal Zorgakkoord heeft daarnaast laten zien dat steeds meer nadruk komt te liggen op regionale samenwerking tussen verschillende zorgdisciplines, zowel horizontaal als verticaal, mono- en multidisciplinair en domein overstijgend. Op die wijze kan de zorg rondom de patiënt beter worden georganiseerd. Maar dat vergt een organisatievorm en goede werkafspraken.