Fusie, overname en/of reorganisatie in de zorg
Als jarenlang is Eldermans|Geerts gespecialiseerd in het begeleiden van een fusie, overname of reorganisatie in de zorg (en daarbuiten). Wij begeleiden dit traject desgewenst van begin tot eind. Maar het is ook geen enkel probleem indien wij slechts een specifiek onderdeel, zoals bijvoorbeeld het opstellen van een koopovereenkomst of het verrichten van een juridisch due diligence moeten uitvoeren. gelet op onze bijzondere kennis van het zorgveld komt het veelvuldig voor dat wij als onderdeel van een overname- of fusietraject het zorgspecifieke deel voor onze rekening nemen.
Activa-transactie of aandelentransactie?
Of het nu gaat om een activa-transactie, een overdracht van aandelen of een overdracht door het wijzigen van de zeggenschap in een stichting. Onze advocaten hebben ruime ervaring met al deze varianten en meer. Gelet op onze specifieke deskundigheid ten aanzien van de zorg, hebben wij oog voor alle extra voor de zorg specifieke zaken die bij een overname komen kijken. Zoals de zorgspecifieke concentratietoets van de NZa en de beperkingen die op grond van de AVG gelden ten aanzien van het onderwerp van overname. Verder moet ook de problematiek die zich kan voordoen ten aanzien van de in de zorg gebruikelijke AGB-code niet uit het oog verloren worden.
Wat kunnen wij betekenen bij een fusie en overname?
- Het opstellen van overeenkomsten zoals een intentieovereenkomst.
- Begeleiding bij het verkrijgen van goedkeuring bij de NZa in het kader van de zorgspecifieke concentratietoets.
- Onderhandelen met koper of verkoper.
- Het voorbereiden, begeleiden en of uitvoeren van een (juridisch) due dilligence onderzoek.
- Het opstellen van een koopovereenkomst en eventuele andere overeenkomsten, zoals overeenkomsten van geldlening, aandeelhoudersovereenkomsten, pandaktes, huurovereenkomsten, etc.
- Afstemming met de notaris, zowel ten aanzien van de benodigde akten als de overige besluitvorming.
- Afstemming met overige stakeholders in de zorg, zoals Vektis voor het behoud van de AGB-code.
- Overig juridisch advies voorafgaand, tijdens of na een overname-traject, zoals bijvoorbeeld advies over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een overeenkomst met een zorgverzekeraar of zorgkantoor, het verkrijgen van een Wtza-vergunning en het voor zover nodig aanpassen van statuten om aan de wettelijke eisen of de contractuele voorwaarden van de zorgfinancier te voldoen.
Bij een overname of een fusie komen ook de nodige notariële stukken kijken. In een overnametraject werken we nauw samen met de door partijen gekozen notaris, of een van de notarissen uit het netwerk van Eldermans|Geerts zelf. Laatstgenoemde notarissen hebben – uiteraard – ook veel ervaring met overnames in de zorg.
Reorganisatie
De zorgsector heeft te maken met bezuinigingsmaatregelen, wijziging in financiering en hogere kwaliteitseisen, gepaard gaande met een toename aan kosten. Reden voor zorgondernemers om hun positie te herzien en krachten te bundelen. Dit om kosten te reduceren en kwaliteit te vergroten. Dan komt bij het kopen of verkopen van een onderneming of het aangaan van een langdurige samenwerking in beeld. Een fusie of reorganisatie is voor veel mensen/instellingen een eenmalige gebeurtenis. In veel gevallen is het een belangrijke stap voor de toekomst, het begin van pensionering of een kans om in een nieuwe vorm of met een nieuwe praktijk verder te gaan.
Deskundig advies kan problemen voorkomen
Bij een fusie of reorganisatie komt veel kijken. Daarom is het verstandig om tijdig deskundig advies in te winnen. Wij hebben ruime ervaring met de begeleiding bij fusies en reorganisaties binnen de zorg. Daarbij kan het gaan om de aan- of verkoop van een praktijk of instelling, om het samenvoegen van praktijken/ondernemingen of om het ontvlechten van deze praktijken. Kennis van de zorgsector, de specifieke regelgeving en ‘the best practices’ is daarbij van groot belang. Denk daarbij niet alleen aan de vereisten die noodzakelijk zijn om in aanmerking te (blijven) komen voor een overeenkomst met een zorgfinancier, de wettelijke vereisten (Wtza-vergunning, NZa-zorgspecifieke concentratietoets), maar ook aan praktische zaken, zoals (het behoud van) de AGB-code die noodzakelijk is om te kunnen declareren. Wie zich niet bewust is van de risico’s, loopt grote risico’s. Denk aan de problemen die kunnen ontstaan als door het vervallen van een AGB-code alle contracten zijn komen te vervallen en/of enkele maanden niet kan worden gedeclareerd.
Wij beschikken over de benodigde kennis om dergelijke trajecten soepel te laten verlopen en problemen te voorkomen. uiteraard staan wij u graag bij.