In Nederland kennen we een groot aantal GGZ instellingen. Iedere zorginstelling levert daarbij zijn eigen specifieke zorg. Vanuit deze specialistische zorg vormen zich dus ook complexe juridische vraagstukken.
Door optimale begeleiding kunnen we de totstandkoming van de overeenkomst in beeld brengen. Tijdens onderhandelingen over bijvoorbeeld omzetplafonds komt veel kijken. Daarom helpen wij bij de uitwerking hiervan. Die onderhandelingen kunnen gevoerd worden met zorgverzekeraars of gemeenten. De onderhandelingen kunnen onder andere gaan over afrekenmethodieken/nacalculaties, normatieve uurtarieven en kosten per unieke cliënt (KPUC).
Daarna zullen we als zorgverzekeraars materiële controles uitvoeren daarbij ondersteunen. Als GGZ instelling heeft u namelijk baat bij het volgen van een vast protocol zodat wordt voorkomen dat de persoonsinformatie die u deelt met derden niet de privacyregels van uw cliënten schendt. Dit wordt vastgelegd in kwaliteitsstatuten in samenspraak met zorgverzekeraars en gemeenten. Het kan dan gaan om praktische zaken, zoals verlichting van administratieve verplichtingen, afdwingen van betere voorwaarden en bezwaar maken tegen tariefbeschikkingen. Maar dus ook onderwerpen als controlemiddelen, volumeplafonds, benchmarks, behandelindexen, fraudeonderzoek en de juiste uitleg van contractbepalingen komen aan het licht. Wij leggen uit wat belangrijk is en signaleren mogelijke problemen.
Wij merken dat deze vorm van dienstverlening zorgt voor rust en het gevoel geeft gehoord te worden.
Bent u geïnteresseerd in hoe we u van dienst kunnen zijn of wilt u meer weten over onze werkzaamheden? Dan kunt u contact opnemen via het contactformulier.